Lekcja z ekonomią.
W dniu 05 marca 2024 roku uczniowie klasy 8b mieli niezwykłą okazję wziąć udział w wyjątkowej lekcji z ekonomią w ramach programu „Złote Szkoły NBP”. Lekcja pt. „Czy pieniądze rosną na drzewie? – NBP i jego funkcja emisyjna” przybliżyła im tajemnice funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego oraz jego wyjątkową funkcję. Lekcja została przeprowadzona metodą odwróconej klasy. Ta innowacyjna forma pracy umożliwiła uczniom samodzielne zgłębianie tematu przed spotkaniem oraz aktywne uczestnictwo w procesie nauki.
Kulminacyjnym punktem lekcji było rozwiązywanie przez uczniów wirtualnego pokoju zagadek pt. „Tajemnice skarbca NBP”. Celem uczniów było odnalezienie kodu do sejfu, w którym został ukryty skarb. Poprzez interaktywne rozwiązywanie zagadek, uczniowie utrwalali swoją wiedzę na temat roli NBP w gospodarce oraz procesu emisji pieniądza. Ta wyjątkowa lekcja była nie tylko okazją do poszerzenia wiedzy ekonomicznej, ale również doskonałą możliwością rozwijania umiejętności analitycznych, logicznego myślenia oraz pracy w grupie.
Dzięki zaangażowaniu uczniów oraz szkolnej Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, spotkanie było niezwykłym sukcesem edukacyjnym. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyczyni się do lepszego zrozumienia funkcjonowania gospodarki i roli banku centralnego w naszym kraju.
Szkolna debata oksfordzka na temat finansów.
W dniu 27 lutego 2024 r. odbyła się w naszej szkole debata oksfordzka, której teza brzmiała „Warto utrzymać gotówkę, jako powszechnie dostępną formę płatności”. Debata zrealizowana została w ramach programu „Złote Szkoły NBP”. Celem projektu jest popularyzacja wiedzy ekonomicznej w środowiskach szkolnych.
W debacie zmierzyły się ze sobą dwa zespoły. Drużyna propozycji miała za zadanie udowodnić prawdziwość tezy i przekonać do niej publiczność oraz sędziów. Z kolei celem drużyny opozycji było podważenie zasadności tak postawionej tezy. Werdyktem jury zwycięzcą debaty zostali mówcy z zespołu propozycji.
Gościem specjalnym wydarzenia był ekspert z dziedziny finansów – pan Paweł Kuna. Ekonomista podsumował debatę oraz odpowiedział na pytania uczniów. Dotyczyły one następujących zagadnień: Płatność kartą czy gotówką? Co jest lepsze i dlaczego? Czy bitcoin jest pieniądzem? Euro czy złotówka? Jaka waluta powinna obowiązywać w Polsce? Poza tym uczniowie chcieli dowiedzieć się, ile pieniędzy znajduje się w banku, jak pomnażać swoje oszczędności oraz czy pieniądze dają szczęście.
Warsztaty „Bądź jak Mehoffer!”
W związku z udziałem naszej szkoły w programie Złote Szkoły NBP, 6 marca odbyły się warsztaty pt. Bądź jak Mehoffer. Uczennice klasy siódmej, które poprowadziły to wydarzenie, przekazały uczestnikom informacje dotyczące roli NBP, skupiając się głównie na funkcji emisyjnej banku centralnego.
Uczniowie biorący udział w warsztatach dowiedzieli się jakie zabezpieczenia mają polskie banknoty, poznali je też jako dzieła sztuki. W trakcie wydarzenia wystąpiła Pani Anna Lis-Radosz, nauczycielka plastyki, która opowiedziała o Józefie Mehofferze – malarzu i twórcy projektu banknotu stuzłotowego z 1925 roku.
Po części teoretycznej uczestnicy wydarzenia zaprojektowali swoje banknoty, uwzględniając poznane wcześniej zabezpieczenia.