Agnieszka Ambroziak – terapeuta pedagogiczny
Monika Lewkowicz – terapeuta pedagogiczny
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” J. Korczak
W Szkole Podstawowej nr 154 z Oddziałami Integracyjnymi zatrudnionych jest dwóch terapeutów pedagogicznych, którzy organizują zajęcia mające rozwijać i aktywizować funkcje intelektualne i potencjał osobisty uczniów i umożliwić tym samym pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno -wychowawczym.
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy usprawnianie wszystkich obszarów odpowiedzialnych za prawidłową umiejętność czytania i pisania: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, mowy, orientacji w schemacie ciała, orientacji w przestrzeni i na płaszczyźnie oraz sprawności manualnej. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, grupa dzieci liczy maksymalnie pięciu uczestników, a dobierana jest według stwierdzonych zaburzeń rozwojowych i wieku. Podstawą do zakwalifikowania na zajęcia są wyniki diagnozy przeprowadzonej w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej bądź na terenie szkoły przez terapeutę pedagogicznego.
Głównym celem pracy terapeutycznej jest pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności oraz osiąganie pozytywnych wyników szkolnych. Trudności przezwyciężamy poprzez działania stymulujące i korygujące funkcjonowanie poszczególnych analizatorów oraz ich koordynację:
a) ćwiczenia w czytaniu: doskonalenie techniki czytania oraz rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
b) ćwiczenia ortografii i doskonalenie umiejętności poprawnego pisania
c) ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe, w tym trening ortoptyczny
d) ćwiczenia rozwijające słuch fonemowy,
e) ćwiczenia w rozwijaniu słownictwa,
f) ćwiczenia rozwijające sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową w zakresie motoryki małej
g) ćwiczenia pamięci wzrokowej i słuchowej
i) ćwiczenia orientacji czasowo-przestrzennej
j) ćwiczenia pobudzające do działania lub wyciszające.
Rodzaje ćwiczeń oraz stopień trudności dobiera terapeuta, uwzględniając: wiek dziecka i jego predyspozycje rozwojowe, rodzaj zaburzeń oraz występujące trudności w uczeniu się.
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
1. Zasada indywidualizacji
2. Zasada stopniowania trudności
3. Zasada integracji – dopasowanie form i metod terapeutycznych do potrzeb i możliwości dziecka
4. Zasada korekcji zaburzeń
5. Zasada kompensacji zaburzeń
6. Zasada systematyczności
7. Zasada podmiotowego i całościowego objęcia opieką ucznia
8. Zasada doprowadzenia zaczętej pracy do końca
9. Zasada właściwego wzmacniania – dostrzeganie nawet minimalnych postępów