Prezentacja z konkursu dzielnicowego pt. Zasada, co do ucha wpada – rymowane dyktando

Ogłoszenie wyników dzielnicowego konkursu „Zasada, co do ucha wpada” – rymowane dyktando pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dysleksji oraz Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (pdf 135 kB)

Miejsca na podium oraz wyróżnienie na poziomie klas I – III

Miejsce I zajęła: Aleksandra D. ucz. kl. 1 ze S.P. nr 365

Praca konkursowa z wierszem pt. RÓŻNOŚCI, miejsce 1

„RÓŻNOŚCI”

Późną porą próżna królewna,

co w słówka nie była wylewna,

różne myśli w mózgu miała,

które ołówkiem tak spisała:

jaskółka lata w kółka,

kłódka to nie łódka.

Przepiórka gładzi swe piórka.

Córka zjadła ogórka.

Róże lubią podróże.

A stróż to nie tchórz.

Póty pisała, póki pomysł miała.

A gdy ogół swych myśli zebrała,

równo różowe płótno dobrała,

wszędzie „o” z kreską wstawiała

i krótki wierszyk o „ó” zakończyła.

 

Miejsce II zajęła: Anna O. ucz. kl. 1 ze S.P. nr 154

Praca konkursowa z wierszem pt. ORTOGRAFIA, miejsce 2

„ORTOGRAFIA”

Ortografia bywa trudna, a dla dzieci

trochę nudna. Jednak, by pisać poprawnie

trzeba nauczyć się jej dokładnie.

Czasem jest zasada, czasem wyjątek

– ortografia to każdej książki początek.

„Rz” lubi psoty i z „r” się zamienia

– lekarz, lekarski, kucharz, kucharski.

„Rz” ma też przyjaciół, których nigdy

nie zostawi: P, B, T, D, K, G, W, H, J.

Gdy je napiszesz w wyrazie to po nich

„rz” się pojawi.

Chociaż zasad i reguł jest wiele,

trzeba je poznać, by polski język był przyjacielem.

 

Miejsce III zajęła: Iza D. ucz. kl. 1 ze S.P. nr 365

Praca konkursowa z wierszem pt. KRÓL, miejsce 3

„KRÓL”

Był sobie król o imieniu Józek,

Który miał wielkie serce dla kózek.

W jego ogrodzie biegały kózki

I podgryzały młode brzózki.

Królowa za to kochała róże

I obsadziła nimi całe wzgórze.

Król i królowa mieli dwie córki,

Które lubiły żółwie i wiewiórki.

Na zamku mieszkała także wróżka,

Której zginęła magiczna różdżka.

Było to bardzo wesołe królestwo,

A goście odwiedzali je często.

Król i królowa chodzili późno spać

I rano nie mogli wstać.

 

Wyróżnienie otrzymała: Anna K. ucz. kl. 2 ze S.P. nr 257

Praca konkursowa z wierszem pt. ORTOGRAFIA, wyróżniona praca

„ORTOGRAFIA”

Ortografia to nie jest trudna sprawa,

może to być fajna zabawa.

Wszystkie zasady pisowni, regułki i wyjątki,

otwierają w naszym mózgu ukryte zakątki,

wtedy „UJE” i „ÓWKA „ to prosta literówka

i nie będzie to trudna łamigłówka.

Fajna zabawa jest tuż , tuż,

więc po przygodę szybko rusz.

Kiedy Grześ był mały

różne atrakcje go spotkały.

Jak był nieduży

to bardzo bał się burzy.

Gdy usłyszał grzmot

chował się w kącie jak kot.

Taka pogoda dobrą zabawę wróży,

bo po burzy jest dużo kałuży.

Mała żabka w wodzie się pluskała

i Grzesia do zabawy zachęcała.

 

Miejsca na podium oraz wyróżnienie na poziomie klas IV – VIII

Miejsce I zajęła: Izabela S. ucz. kl. 7 ze S.P. nr 154

Praca konkursowa z wierszem pt. DLA CHCĄCEGO NIC TRUDNEGO, miejsce 1

„DLA CHCĄCEGO NIC TRUDNEGO”

Język polski – trudna sprawa?

Może ci się tak wydawać.

Tu zasada, tam zasada. Nowa treść do głowy wpada.

Aby łatwo zapamiętać i by błędów nie popełniać

ułóż wierszyk – dobra rada.

I już żaden byk nie wpada.

Gdy zaczynasz pisać wyraz,

to ogólny jest to przykaz:

U otwarte na początku!

A niewiele jest wyjątków:

ósmy, ówdzie czy ówczesny

Przez U zwykłe – błąd bolesny!

Zapamiętaj także „UJE”,

że się nigdy nie kreskuje.

Ówka, ówna czy też ów

to z O z kreską lista słów.

I tak mogłabym do rana

chociaż jestem ciut zaspana.

Ortografia fajna rzecz,

uczysz się – a nuda precz!

 

Miejsce II zajęła: Magda A. ucz. kl. 5 ze S.P. nr 367

Praca konkursowa z wierszem pt. PODOBNE A RÓŻNE, miejsce 2

„PODOBNE A RÓŻNE”

Jak różne są słówka,

łamie się główka?

Co oznaczają?

Jaką funkcję spełniają?

Jeż, jeżówka…

Czy tak samo wyglądają?

W głowie pytania narastają.

Jeże to zwierzęta kłujące

i po ziemi biegające.

Jeżówki to kwiatki rosnące

i pięknie pachnące.

 

Znów problem ma główka,

jak napisać podobne słówka.

Jeż, jerzyk…

Brzmi tak samo,

lecz w pisownie nie to samo.

Główka myśli zebrała

i sobie przypomniała,

że jeże to zwierzęta kłujące,

a jerzyki to ptaszki fruwające.

 

Miejsce III zajęła: Pola K. ucz. kl. 8 ze S.P. nr 31

Praca konkursowa z wierszem pt. RZ GDZIE NAPISAĆ JE? miejsce 3

„RZ, GDZIE NAPISAĆ JE?”

Ortografia, ortografia zmagasz się z nią przez całe lata.

Gdzie napisać  „ó” z kreseczką, a gdzie „ż” z kropeczką?

Te pytania, co napisać, jak i gdzie? Prześladują nie tylko mnie.

Nie pomoże ściąga, ani różne porady, kiedy reguł jak pisać na znamy.

Gdzie napisać „rz”? To pytanie nurtuje mnie.

„Rz” piszemy wiedząc, że w jakiś sposób wymienia się na „r”.

Oto przykład prosty: wierzę – wiara, morze – morski.

„Rz” piszemy nawet wtedy, jeśli się na „r” nie zmieni.

Rzepa , porzeczka, korzyści, rzemień, towarzysz, rzeka, wierzba, korzenie.

Dodać trzeba też, że po spółgłoskach: b,ch,d, g, j, k, p, w oraz t również piszemy „rz”.

Grządka, krzew, wietrzyk, trzcina, chrzan, wrzesień oraz trzcina.

 

Zapamiętać jednak musisz, że są wyrazy, w których zamiast „rz” , „sz” napisać musisz.

Kształt, bukszpan, kształcić, pszczoła, Pszczyna, pszenica i wszystko dookoła.

„Rz” piszemy bez zastanowienia, jeśli spotkamy wyrazy o następujących zakończeniach:

– arz, – erz, – mistrz, – mierz.

Harcerz, kominiarz, malarz, burmistrz, kroplomierz, Sandomierz.

Obżarstwo, piegża oraz gżegżółka to te wyjątkowe wyrazy,

w których zamiast „rz” musisz wstawić samo „ż”.

Zasad mnóstwo tu podałam, czytelniku drogi, więc uważnie je przeczytaj i wbij sobie do głowy.

 

Wyróżnienie otrzymuje: Filip S. ucz. kl. 6 ze S.P. nr 154

Praca konkursowa z wierszem pt. ZASADA Ó CO DO UCHA WPADA, wyróżniona praca

„ZASADA, CO DO UCHA WPADA”

Uczniu Drogi! Zapamiętaj te przestrogi, że w końcówkach: ów, ówka, ówna

zawsze piszemy „o” z kreską – to zasada jest ogólna.

Każdy przecież dobrze zna, że „ó” wymienia się na:o, e czy a

To zasada przecież prosta, np.: popiół, szóstka, skrót

– tych przykładów mamy zawrót

Nowakówna, Walczykówna może nawet ta Antkówna…

Każda choć wyjątkową chce być, to „ó” w niej zawsze pisz.

Mamy również tu bez liku wiele wyrazów tzw. chochlików…

Nie wymieniają się na nic, ale języka polskiego nie można ranić!

Te wyrazy to „tradycja”, zapamiętaj, że od dzisiaj

Musisz umieć bez wyjątku i powtarzać w każdym wątku,

że w nich piszesz „ó” absolutnie, bo inaczej będą kłótnie!

Który, równy, wójt czy wiór także skóra, król i chór,

różny, włókno, próba, córka, mózg, stróż ale i przepiórka,

nie zapomnij też Barbórka ni i oczywiście jaskółka.

Jeszcze dołóż wiewiórka i na koniec może? Półka!

Sam już widzisz ważną rzecz, że tych wyrazów trochę jest.

Lecz pamiętaj Uczniu Drogi! Są wyjątki – jeśli chcesz mieć szóstki i piątki

Bo to przecież łatwa rzecz, że zasuwka i skuwka „ó” nie może mieć!