Projekt Meet me at the platform

W drugim semestrze roku szkolnego 2015/2016 nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu Meet me at the platform w ramach programu Etwinning. Główne cele projektu to rozbudzenie w uczniach świadomości istnienia różnych kultur, języków i tradycji, wzrost kompetencji językowych uczniów oraz zdobycie wiedzy dotyczącej krajów partnerskich. Projekt Meet me at the platform realizowany jest w języku angielskim we współpracy ze szkołami w Chorwacji i Turcji. Chętni uczniowie klas III przygotowują prezentacje multimedialne, prace plastyczne, filmy na temat kultury swojego kraju, tradycji i obyczajów w nim panujących oraz form spędzania wolnego czasu. Plan działań został podzielony na cztery miesiące, a opracowane materiały są systematycznie umieszczane na platformie Twin – space.  Szkolnym koordynatorem projektu jest nauczycielka języka angielskiego Edyta Dziubińska.

Cała Polska czyta dzieciom w bibliotece SP154

cpcd

Szkolna akcja Książka uczy, bawi, pomaga

Szkolna akcja „Książka uczy, bawi, POMAGA” – w ramach projektu edukacyjnego UNICEF „MALI uczniowie idą do szkoły”.

Akcja „ MALI uczniowie idą do szkoły” to projekt edukacyjno-pomocowy, polegający na:

> zdobyciu wiedzy o dostępie edukacji na świecie, a w szczególności w ubogich, afrykańskich krajach;

> wykonaniu książek, dzięki którym zbierzemy fundusze na edukację dzieci w Mali.

Każdy uczeń miał stworzyć własną, niepowtarzalną książkę: krótką opowieść przygodową, bajkę, opowiadanie, tomik poezji czy też komiks. Rodzaj literatury, jak i technika wykonania są dowolne. Książki miały być wzbogacone ilustracjami, zdjęciami, rysunkami i do wykonania takich książek miały być użyte podstawowe artykuły piśmiennicze i przede wszystkim wyobraźnia.

Wszystkie stworzone przez uczniów książki zostały zaprezentowane podczas specjalnie zorganizowanej w placówce imprezy „Dnia Książki dla Afryki”, a zaproszeni do szkoły goście mieli wybrać sobie książkę w zamian za przekazanie darowizny na edukację dzieci w Mali.

Akcja trwała od 18.01-15.02.2016 r. W czasie trwania akcji uczniowie zdobywali wiedzę o dostępie do edukacji na świecie-ze szczególnym zwróceniem uwagi na ubogie, afrykańskie kraje –takie jak Mali; tworzyli własne książki.

Termin składania książek mijał 15 lutego. W dniu 19.02.2015r. nastąpiło zakończenie projektu -„Dzień Książki dla Afryki”- prezentacja i licytacja książek. Licytację wzbogaciło przedstawienie teatralne „Jaś i Małgosia” w wykonaniu klasy 3c. Po zakończonej akcji zebraliśmy 1.155 zł.

Akcja Bezpiecznie do szkoły

W  dniach  14-18  grudnia w naszej szkole zorganizowana została akcja  „Bezpiecznie do szkoły”.

Akcja  kierowana była zarówno do dzieci jak i dorosłych  (rodziców i nauczycieli),  na których ciąży obowiązek edukacji najmłodszych uczestników  ruchu drogowego.

W ramach akcji przeprowadzone zostały następujące działania:

  1. Wychowawcy klas przeprowadzili pogadankę na temat podstawowych  zasad bezpieczeństwa dziecka w ruchu drogowym.
  1. Uczniowie własnoręcznie wykonali ulotki z hasłami :

„Do szkoły idziemy, bezpieczni być chcemy”
„Bezpieczeństwo to cel podróży naszej rodziny”
„Nawet na krótkie trasy zawsze- mamo, tato – zapinaj mi pasy”
„Bez odblasku o zmroku nie robię nawet kroku”
„Gdy wieczorem pójdziesz drogą, noś się żółto- odblaskowo’
„Noś swój odblask duży, mały, a do domu wrócisz cały”
„Do klasy przez pasy”
„Gdy przed szkołą prawidłowo parkujesz, myśląc o innych szacunek okazujesz”

  1. W dniach 14-18 grudnia od godz.  45 do 08.00, chętni uczniowie klas szóstych, wraz z opiekunem, na parkingu szkolnym rozdawali ulotki przyjeżdżającym rodzicom.

Szkolna akcja Książka uczy, bawi, pomaga

SZKOLNA AKCJA „Książka uczy, bawi, POMAGA” – w ramach projektu  edukacyjnego UNICEF „MALI uczniowie idą do szkoły”

Na czym polega projekt ?

Akcja „MALI uczniowie idą do szkoły” to projekt edukacyjno-pomocowy, polegający na:

  • zdobyciu wiedzy o dostępie edukacji na świecie, a w szczególności w ubogich, afrykańskich krajach;
  • wykonaniu książek, dzięki którym zbierzemy fundusze na edukację dzieci w Mali

Jak włączyć się w projekt?

Każdy uczeń może stworzyć własną, niepowtarzalną  książkę: krótką opowieść przygodową, bajkę, opowiadanie, tomik poezji czy też komiks. Rodzaj literatury, jak i technika wykonania są dowolne. Książki mogą być wzbogacone ilustracjami, zdjęciami, rysunkami.

Do wykonania takich książek wystarczą podstawowe artykuły piśmiennicze  i przede wszystkim wyobraźnia.

Uruchom swoją kreatywność i pomóż dzieciom w Mali cieszyć się edukacją!

Wszystkie stworzone  przez uczniów książki zostaną zaprezentowane podczas specjalnie zorganizowanej w placówce imprezy „Dnia Książki dla Afryki”, a zaproszeni do szkoły goście będą mogli wybrać sobie książkę w zamian za przekazanie darowizny na edukację dzieci w Mali.

 PRZEBIEG AKCJI:

  • 01-15.02.2016 r.

– Zdobycie wiedzy o dostępie do edukacji na świecie-ze szczególnym zwróceniem uwagi na ubogie, afrykańskie kraje –takie jak Mali,

– Tworzenie własnych książek.

  • Termin składania książek: do 15 lutego w bibliotece szkolnej lub do wychowawcy klasy,
  • 02.2015r. -zakończenie projektu -„Dzień Książki dla Afryki”- prezentacja i licytacja książek ; przedstawienie teatralne „Jaś i Małgosia” w wykonaniu klasy 3c
  • po zakończonej akcji zebrane pieniądze  zostaną przekazane na konto zbiórki otwartej na rzecz dzieci w Mali.

UWAGA!    KONKURS!

Integralnym elementem projektu jest szkolny  konkurs literacko-plastyczny „Książki dla Afryki”na najciekawszą, najpiękniejszą  książkę. Zwycięska książka zostanie  zgłoszona do ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Unicef.

Nagrodą w konkursie ogólnopolskim  jest  wizyta  Ambasadora Dobrej Woli UNICEF – Artura Żmijewskiego.

Szkolni koordynatorzy akcji:

Alicja Drążewska- nauczyciel bibliotekarz

Hanna Dudycz-nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Szkolny konkurs literacko-plastyczny Książka dla Afryki

Zaczytani

Ogólnopolska akcja  Zaczytani – oddaj książkę, stwórz bibliotekę, zainspiruj innych!!!

 rok szkolny 2015/2016

ZACZYTANI – oddaj książkę, stwórz bibliotekę, zainspiruj innych – to ogólnopolska kampania społeczna, dzięki której tworzymy biblioteki w szpitalach, domach dziecka, hospicjach oraz promujemy czytelnictwo. Dzięki prowadzonym akcjom mali pacjenci mogą zapomnieć o chorobie. Poprzez działania własne, zaangażowanie wydawnictw oraz osób prywatnych chcemy stale dostarczać książki do placówek leczniczych w całej Polsce. Kampanii Zaczytanych towarzyszy akcja edukacyjna promująca czytelnictwo.

Celem akcji Zaczytani jest stworzenie na szpitalnych oddziałach dziecięcych w całym kraju społecznych bibliotek. Organizatorzy szerzą czytelnictwo wśród najmłodszych i zachęcają rodziców pacjentów do czytania. Książki przekazane przez dzieci i rodziców trafią do potrzebujących placówek (oddziały dziecięce, placówki terapeutyczno-wychowawcze, świetlice środowiskowe, hospicja etc.). Ważnym elementem akcji jest fakt, że dzieci mogą zabrać wybraną książeczkę do domu, a to pomoże zaszczepić w nich pasję do czytania i pobudzi wyobraźnię. Dzieci będą mogły choć na chwilę zapomnieć o chorobie, przenieść się w świat bajek i marzeń. Wszystkie ważne informacje są dostępne na stronie www.zaczytani.org.

W ubiegłym roku szkolnym nasza szkoła zebrała 120 nowych, pięknie wydanych książek, które przekazane zostały organizatorom akcji. W akcji brali udział głównie uczniowie i rodzice.

Wszystkim, którzy włączyli się w akcję serdecznie dziękujemy. Zapraszamy jednocześnie do aktywnego udziału w promowaniu czytelnictwa.

Alicja Drażewska

Danuta Gierczak

Cała Polska czyta...

Ogólnopolska akcja Cała Polska czyta dzieciom, rok szkolny 2015/2016

Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” została założona w grudniu 1998 r. przez Irenę Koźmińską, która pełni w niej funkcję prezesa. Celem Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbingowe.

Jak co roku kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” koordynowana jest przez nauczycielki bibliotekarki Alicję Drążewską i Danutę Gierczak.

Codzienne czytanie rozwija język dziecka, jego wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, uczy umiejętności słuchania i mówienia, zaspakaja wszystkie jego potrzeby emocjonalne. Jest drogą do zdobywania wiedzy i doświadczenia. Niezwykle ważne w wychowaniu przyszłego czytelnika jest to, by widział on książkę w rękach dorosłych, by rodzic i nauczyciel własnym przykładem zachęcał do czytania.

WARTO CZYTAĆ! Czytanie to doskonała forma kontaktu z  dzieckiem. Dziecko słucha wówczas głosu zaangażowanego  w czytanie rodzica lub nauczyciela, może  obserwować jego mimikę i gesty.  Jest to świetny czas do wspólnej  zabawy i śmiechu, ale też prowadzenia rozmów. Często dzieci zadają pytania, aby upewnić się, czy dobrze zrozumiały  treść książki, poznać znaczenie słów lub mają skojarzenia z poruszanymi  tematami.

Razem z dziećmi odkrywajmy piękno literatury dziecięcej! Dzieci uwielbiają, gdy im się głośno czyta.

Spotkania w ramach głośnego czytania odbywają się w czwartki o godzinie 16.00 w szkolnej bibliotece przy ul. Leśnej Polanki.

Alicja Drążewska

Danuta Gierczak

Lesio i Pola

Lesio i Pola w Krainie Życzliwości.

Listopadowy, deszczowy tydzień od 16 do 23.XI był w naszej szkole słoneczny i uśmiechnięty. A to za sprawą kolejnej wizyty Lesia i Poli, uczniów z Leśnej Polanki, którzy zaprowadzili nas do Krainy Życzliwości.

Wędrowaliśmy wspólnie, a w szkole robiło się coraz bardziej życzliwie.  Wyłoniliśmy też ze swego grona najbardziej życzliwych uczniów. Otrzymali oni z rąk dyrekcji ordery, listy gratulacyjne i drobne upominki.

Program Insta.Ling

Szkoła Podstawowa nr 154 z Oddziałami Integracyjnymi bierze udziału w V Edycji Programu Insta.Ling dla Szkół w celu nauki ortografii.

Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek języków obcych oraz ortografii języka polskiego. Terapeuta pedagogiczny przydziela słówka, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu. Nauczyciel i rodzice dostają szczegółowe raporty o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce, a Insta.Ling dba, aby powtórki słówek były dostosowane indywidualnie do potrzeb ucznia. Uczestnictwo w Programie Insta.Ling daje bezpłatny dostęp do systemu dla  uczniów i rodziców.

Czas trwania Programu to rok szkolny 2015/2016.
Każdej grupie terapeuta przydziela pulę słówek do nauki na najbliższy tydzień lub dwa. To na tych słówkach pracują uczniowie, korzystający z Insta.Ling. Gdy pula słówek ulegnie wyczerpaniu, tzn. gdy uczniowie opanują je w sposób dostateczny, nauczyciel dodaje kolejną grupę słówek do puli początkowej.
Dziecko rozpoczyna pracę z niewielkim zestawem nowych słówek do nauki. Nauka realizowana jest poprzez quiz, w którym dziecko dopasowuje słówka bądź frazy do zdania wyświetlonego na ekranie. Dodatkowo można posłuchać wymowy każdego słowa, przygotowanej przez profesjonalnego lektora. Pojedyncza sesja trwa od kilku do kilkunastu minut, dzięki czemu unika się monotonii i znużenia dziecka.

Program zbiera szczegółowe informacje na temat prawidłowych odpowiedzi i błędów związanych z każdym słówkiem i dostosowuje poziom trudności indywidualnie do dziecka. Dzięki temu z jednej strony dziecko nie traci czasu na słówka, które już dobrze zna, a z drugiej poziom trudności nie jest zawyżony.

Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze i bez wątpienia radzi sobie z nią każde dziecko. Nie wymaga również instalacji żadnego oprogramowania – jest dostępna on-line za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dzięki mogą jej używać nie tylko w domu, lecz również na wyjeździe. Nie tylko na komputerach stacjonarnych, lecz również na tabletach i telefonach komórkowych.

Uczniowie systematycznie pracujący w programie Insta.Ling  na podstawie rejestru sesji z systemu otrzymują  raz w miesiącu bardzo dobre lub celujące oceny za pracę domową.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę www.instaling.pl

Edukacja przyrodniczo-leśna w zakładce

Edukacja przyrodniczo – leśna w roku szkolnym 2015/2016

Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie biorą udział w wycieczkach organizowanych do Centrum Edukacji Przyrodniczo – Leśnej w Warszawie gdzie odbywają się zajęcia warsztatowe oraz terenowe w Lesie Kabackim.

Naszym wspólnym celem jest upowszechnienie wiedzy o otaczającym nas środowisku, propagowanie postaw aktywnego uczestnictwa w ochronie przyrody oraz podnoszenie świadomości ekologicznej. Każde zajęcia w lesie to bezpośredni kontakt z przyrodą oraz możliwość zaobserwowania i poznania ciekawych zjawisk z życia lasu. To także porcja wiedzy o lesie, nauka nowych gatunków drzew, krzewów i roślin zielnych oraz poznawanie fauny leśnej.

Materiały edukacyjne i pomoce naukowe takie jak mikroskopy, lornetki, gry edukacyjne, zabawy aktywizujące, modele, plansze czy tablice interaktywne, sprawiają, że zajęcia są nie tylko teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne. Dzięki obserwacjom, eksperymentom, pokazom i zajęciom terenowym tworzymy możliwość prowadzenia edukacji w sposób kompleksowy, rzeczowy i niezwykle atrakcyjny dla odbiorców. Staramy się przekazać wiedzę przyrodniczą oraz kształtować wrażliwość ekologiczną. Dlatego poza zajęciami przyrodniczymi dzieci mogą wziąć udział również w zajęciach muzycznych i plastycznych.

Ogólnopolski Tydzień Bezpłatnych Konsultacji Zakres Integracji Sensorycznej

 Już po raz 4 przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej pod nazwą „Ogólnopolski Tydzień Bezpłatnych Konsultacji Zakres Integracji Sensorycznej”.  Zachęcamy rodziców do korzystania z konsultacji. Zapisy odbywają się drogą elektroniczną przez Librusa bądź  telefonicznie:

Agnieszka Łoń tel 608 087 410

Tomasz Dyk 516 491 000

tydzien_si

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

CO TO JEST DYSLEKSJA 

 Dysleksja są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Dysleksja oznacza trudności z przetwarzaniem informacji, które objawiają się w postaci problemów z czytaniem, literowaniem i pisaniem. W większości przypadków trudności te można zauważyć w następujących obszarach:- rozpoznawanie i zapamiętywanie słów,

-wykonywanie poleceń

– przestrzeganiu kolejności liter, słów wyrazów, zdań w tekście

– rozpoznawaniu i rozumieniu tego co słyszy, czyta (przetwarzanie wzrokowe i słuchowe)

– popełnianie błędów ortograficznych i gramatycznych.

Skutkami pochodnymi może być niska samoocena i niska motywacja. Problemy z czytaniem i ortografią może rekompensować kreatywność w innych dziedzinach i zdolnościach. Aby temu zapobiegać i niwelować trudności dyslektyczne proponujemy ”CIEKAWOSTKI NA KAŻDY DZIEŃ TYGODNIA”.

PONIEDZIAŁEK

Pomysły na poprawne pisanie

Pisanie jest jedną z podstawowych umiejętności, jaką doskonalisz w szkole. Do poprawnego pisania potrzebujesz odpowiedniego napięcia mięśniowego. Byś mógł swobodnie pisać, twój organizm musi zachować odpowiednią równowagę wewnątrz mięśni. Niektórzy uczniowie mogą mieć zbyt duże napięcie (hipertonus), a inni obniżone (hipotonus). To z pewnością utrudnia im ładne i szybkie pisanie. Poznaj ćwiczenia stymulujące odpowiednie napięcie mięśni:

  • mocowanie i siłowanie się, oparty plecami o ścianę, wykonujesz ruch „popychania” ściany,
  • chodzenie na czworakach: naśladujesz różne zwierzęta, sposób poruszania się,
  • podciąganie się na linie, wspinanie po „skałkach”, przeciąganie liny.

Jeżeli pióro wymyka ci się z rąk, męczysz się przy pisaniu, albo ołówek zostawia  zbyt delikatny ślad, spróbuj: pisać krótkim, szerokim, trójkątnym ołówkiem z gumową opaską na palce, pisać z lekkim obciążnikiem na nadgarstku ręki piszącej, może to być opaska frotte dla tenisistów lub coś podobnego.

Jeżeli w trakcie pisania boli cię ręka, piszesz wolno, a czasami tak przyciskasz ołówek,  że aż dziurawisz kartki, spróbuj:

  • podpierać dłońmi ścianę, otrzepywania rąk z wody, zamykania i otwierania pięści, splatanie i rozplatanie palców, masowanie palców od czubka do nasady,
  • używać twardych ołówków,
  • rysować oburącz na dużych i małych powierzchniach, na różnych płaszczyznach (na papierze zawieszonym na ścianie, położonym na podłodze), najpierw naciskając bardzo lekko, potem mocniej, a następnie średnio, czyli tak, jak ostatecznie powinno być.

Do poprawnego pisania potrzebujesz dobrej sprawności w zakresie motoryki dużej,  czyli ogólnej sprawności całego ciała. Możesz ją wyćwiczyć, uczestnicząc w zajęciach sportowych i wykonując następujące ćwiczenia tułowia:

  • skłony i skręty w różnych kierunkach, naprzemienne wymachy rąk do przodu i do tyłu,
  • rysowanie oburącz w powietrzu linii pionowych, poziomych, kół i innych dużych i małych rysunków i symboli,
  • rysowanie kół na papierze lewą, prawą ręką i oburącz,
  • gry zespołowe w piłkę koszykową, ręczną, siatkową, nożną, jazda na rowerze, na rolkach, wrotkach, desce snowboardowej, pływanie.

Do poprawnego pisania potrzebujesz też sprawności w zakresie motoryki małej, czyli dobrej zręczności i precyzji ruchów ręki. Możesz ją wyćwiczyć poprzez:

  • odkręcanie i zakręcanie słoików,
  • mocne zaciskanie dłoni i uwalnianie nacisku (oburącz i naprzemiennie),
  • temperowanie kredek,
  • wydzieranie i wycinanie nożyczkami obrazków z gazety,
  • lepienie kulek z plasteliny,
  • granie w karty, pchełki, skaczące czapeczki, bierki.

WTOREK

Do czytania potrzebny jest wzrok.

Ćwicz swoje oczy, aby przygotować je do czytania.

  • popatrz przez okno na rzecz, która znajduje się najbliżej i najdalej od okna,
  • przenoś szybko wzrok z jednej rzeczy na drugą,
  • ćwicz nie poruszając głową (wodząc oczami), popatrz na jadący samochód, lecącego ptaka, biegnącego kolegę, nie poruszając głową zobacz, co jest obok ciebie z prawej i lewej strony, nad głową i przed stopami,
  • poproś kogoś aby przesuwała na wysokości twojej twarzy czerwoną kredkę na boki, z góry na dół i na ukos, patrz na kredkę, nie poruszając głową.
  • konieczne jest objęcie tekstu wzrokiem albo płynne wodzenie wzrokiem wzdłuż linijek, tak by mózg otrzymał ciąg informacji we właściwym porządku.
  • w prawidłowym wodzeniu pomocny okaże się wskaźnik do czytania. Czytając tekst, przesuwaj wskaźnikiem (patyczkiem

do szaszłyków, bierką, szydełkiem) pod linijką tekstu („pokazuj” sobie, co czytasz).

ŚRODA

Śmiej się. Z uśmiechem uczysz się łatwiej!

  • śmiech jest ćwiczeniem fizycznym, bo śmiejąc się, ruszasz ramionami, nogami, głową, brzuchem.
  • śmiech pobudza układ odpornościowy, hamując wydzielanie hormonów stresu.
  • śmiejąc się, dotleniasz organizm i zwiększasz pojemność płuc.
  • śmiech sprzyja sukcesowi, bo osoba uśmiechnięta postrzegana jest pozytywniej niż osoba ponura.
  • uśmiech i śmiech są skutecznymi sposobami zdobywania sympatii i życzliwości innych.
  • pozwalają odreagować napięcia, konflikty, lęki, uwalniają od kompleksów.
  • dobry humor pomaga odnaleźć radość nawet w trudnych momentach życia szkolnego.

Wykorzystaj te niewątpliwe walory śmiechu w relacjach z innymi w szkole! Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość. Zatem odkrywaj w sobie tę radość i śmiej się jak najczęściej – w szkole, w domu, na spotkaniach z przyjaciółmi, w kinie, na spacerze. Śmiech może sprawić, że nauka stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza.

CZWARTEK

Ruchowy rozkład dnia

  • Rano, po wstaniu z łóżka, wykonuję kilka ćwiczeń na powitanie dnia: leżąc na podłodze, przyciągam nogi zgięte  kolanach do klatki piersiowej i obejmuję je ramionami, po chwili powoli prostuję nogi i ręce; powtarzam ćwiczenie kilka razy, przeciągam się, głośno ziewając.
  • Wykonuję toaletę poranną i jem wartościowe śniadanie.
  • Do szkoły idę raźnym krokiem, bacznie obserwując swoje otoczenie.
  • W szkole uważam na lekcjach, notuję wszystkie uwagi nauczycieli, aktywnie uczestniczę w zajęciach.
  • Po powrocie ze szkoły wyjmuję z plecaka na biurko wszystkie książki i zeszyty potrzebne do odrabiania pracy domowej, bo właśnie teraz najlepiej o tym pamiętam.
  • Odpoczywam po zajęciach w szkole – mogę wyjść na podwórko w oczekiwaniu na obiad lub posłuchać muzyki, poukładać puzzle, klocki.
  • Jem obiad, a potem krótko odpoczywam.
  • Przystępuję do odrabiania lekcji: na biurku kładę tylko niezbędne przybory i materiały z jednego przedmiotu, otwieram okno, aby przewietrzyć pokój, wykonuję ćwiczenie wodzenia wzrokiem za przedmiotem, po to, aby przygotować oczy do czytania, zaczynam odrabianie lekcji bo w tym momencie mój umysł jest wypoczęty i bardziej wydajny; pamiętam o korzystaniu z efektywnych metod uczenia się, aby odrabianie lekcji nie trwało zbyt długo, po kilkudziesięciu minutach pracy, kiedy odczuwam spadek możliwości poznawczych relaksuję się, aby odprężyć mięśnie. W tym celu robię kilka ćwiczeń ruchowych, rozluźniam wszystkie mięśnie, myśląc: czuję luźną głowę, policzki, czoło, szyję, ramiona, dłonie, palce u rąk, brzuch, plecy, pośladki, uda, kolana, łydki, stopy, palce u nóg, piję wodę mineralną i zabieram się do dalszej pracy.
  • Pakuję do plecaka tylko potrzebne materiały na następny dzień.
  • Robię coś, co lubię: gra w piłkę na dworze, gra komputerowa, czytanie, oglądanie telewizji, wyjście po zakupy. Pamiętam o rozsądnym korzystaniu z komputera i telewizji.
  • Przygotowuję się do snu.
  • Zasypiam na tyle wcześnie, aby sen trwał około 9 godzin.

PIĄTEK

Pamięć jest kluczem do wiedzy

Pamięć jest funkcją umysłową niezmiernie ważną w nauce szkolnej. Wyróżniamy pamięć wzrokową, słuchową, ruchową, zapachową, smakową, emocjonalną. Pamięć w dużej mierze zależy od dobrej koncentracji. Kiedy potrafisz się skupić, to zapamiętasz więcej. Dobra pamięć rządzi się następującymi prawami:

  • zainteresowanie pobudza pamięć – szybciej i łatwiej zapamiętujesz to, co lubisz, co cię zainteresowało,
  • emocje i ruch wyostrzają pamięć – łatwiej nauczysz się wiersza, kiedy mówiąc, przedstawisz jego treść jak aktor na scenie,
  • odprężony i zrelaksowany umysł szybciej przyswaja informacje – podczas nauki rób sobie przerwy na odpoczynek (poleż chwilę, wyjrzyj przez okno),
  • powtarzając, nie zapominasz – przed snem i po przebudzeniu powtórz sobie jeszcze raz to, czego się wcześniej nauczyłeś,
  • zapamiętuje się, doświadczając – ucząc się, staraj się jak najwięcej dotknąć, powąchać, posmakować, usłyszeć, obejrzeć.

SOBOTA

Sport, czyli ruch dla umysłu

  • Jest niezbędny do uczenia się.
  • Pobudza i uaktywnia twój umysł: pamięć, myślenie, mowę, emocje.
  • Ruch głowy umożliwia prawidłową pracę narządów zmysłów: oczu, uszu, nosa i języka.
  • delikatne ruchy oczu umożliwiają widzenie z bliska i z daleka, skupienie wzroku na małych literach.
  • precyzyjne ruchy rąk pozwalają na wykonywanie różnych czynności: dotykanie, wycinanie, szycie, malowanie, rysowanie, pisanie.
  • ruch twarzy umożliwia wyrażanie smutku, radości, złości, niepokoju, podekscytowania.
  • ruch pomaga śpiewać, tworzyć, porozumiewać się z innymi ludźmi.
  • ruch pomaga się także odprężyć.

NIEDZIELA

Dzień dla rodziny

By żyć mądrze, z pasją i radością, by czerpać przyjemność z uczenia się, należy nauczyć się właściwie rozpoznawać i wyrażać swoje emocje. Jeżeli rodzic zauważa emocje dziecka i prawidłowo na nie reaguje, dziecko nauczy się wyrażać je w odpowiedzialny sposób. Kilka „emocjonalnych” sposobów na bycie razem w niedzielę:

  • gry stolikowe, spacery, wycieczki rowerowe, zabawy rodziców i dzieci ze zwierzętami (pies, kot),
  • czytanie bajek i innych książek buduje więzi, uczy wzajemnego porozumiewania się, radosnego spędzania czasu, wspierają dziecko w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami społecznymi i emocjonalnymi,
  • wspólne gotowanie

Wspólne zadanie

Dzieci i rodzice oglądają w czasopismach twarze, rozpoznając na nich różne emocje. Wszyscy szukają twarzy, które wyrażają: rozpacz, serdeczność, przyjaźń. Następnie rozmawiają, kiedy przeżywa się takie emocje. Wycinają te zdjęcia, na których można odnaleźć rozpacz, serdeczność i przyjaźń. Przyklejają je na duży arkusz papieru, tworząc gazetkę lub plakat. Wieszają plakat w widocznym miejscu. W następne niedziele uzupełniamy plakat o kolejne emocje. Z czasem odpowiedzialne wyrażanie emocji staje się cennym narzędziem, niezbędnym dla zdrowego człowieka.

Gdy silne emocje (strach, złość) nie mogą być wyrażone, pozostają nierozładowane. Takie emocje mogą z czasem przekształcić się w spotęgowany strach i w efekcie eksplodować jako przemoc. Takie emocje, jak lęk, stres, frustracja są wrogami możliwości intelektualnych, procesów poznawczych i uczenia się. Emocje te utrudniają dopływ i prawidłowe przetwarzanie informacji, tworząc blokady percepcyjne.

Podane informacje są zaczerpnięte z programu Akademia Ortograffiti wydawnictwa OPERON.

Inicjatorami akcji na terenie naszej szkoły są terapeuci pedagogiczni: Agnieszka Ambroziak i Monika Lewkowicz

etsd

KLIKNIJ, ABY POBRAĆ PREZENTACJĘ

Program Książki naszych marzeń

 Program „Książki naszych marzeń” realizowany w roku szkolnym 2015/2016 ma na celu przede wszystkim umożliwienie zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych. W ramach programu wsparcie finansowe na zakup książek przysługuje organom prowadzącym publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej. Organami prowadzącymi szkoły najczęściej są gminy, i to one w praktyce dostaną dotację celową, przeznaczoną na zakup książek. Warunkiem udzielenia wsparcia będzie zapewnienie przez organy prowadzące szkoły 20 proc. wkładu własnego na realizację zakupów.

 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 w Warszawie znalazła się na liście szkół, którym zostało przyznane dofinansowanie zakupu książek. Kwota tego dofinansowania to 2170,00 zł.

 Działania, które zostały podjęte w ramach programu, poprzedziły złożenie wniosku dn. 23.06.2015r. Uczniowie Samorządu Szkolnego wraz z nauczycielkami bibliotekarkami uczestniczyły przy tworzeniu filmu „Książki naszych marzeń”. Nasza szkoła wzięła udział w konkursie „Książki naszych marzeń” organizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Głównym celem konkursu była popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz zachęcenie do podejmowania działań na rzecz zwiększenia zainteresowania czytaniem książek wśród uczniów. Konkurs umożliwiał uczniom wybór książek, o przeczytaniu których marzą. Stworzona została lista 50 książek, do których chcieliby mieć oni dostęp w szkolnej bibliotece. Uczniowie przygotowali krótki film uzasadniający dlaczego właśnie nasza szkoła powinna zostać wyposażona we wszystkie książki z listy. W Styczeń 2015 r.  – otrzymaliśmy dyplomu  za uczestnictwo od Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostowskiej. 3.03.2015 r. – 13.03.2015 r. uczestniczyliśmy w Ogólnopolskich Wyborach Książek. Prezentacja multimedialna została zamieszczona na stronie Inetrnetowej szkoły oraz wysłana wraz ze sprawozdaniem do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 Te starania potwierdzają jak duże znaczenie ma wzbogacenie księgozbioru o nowe pozycje.   Przekazanie wsparcia finansowego następuje 14 dni od podpisania umowy lub w terminie uzgodnionym z dyrektorem szkoły (MKiDN). Środki budżetu państwa realizowane w ramach programu „Książki naszych marzeń” można wykorzystać do 31 grudnia 2015 r.

Danuta Gierczak

Interdyscyplinarny projekt badawczy System wartości w działaniu.

Poszukiwanie dynamicznego modelu relacji między wartościami i zachowaniem w kontekście społecznym.

Od roku szkolnego 2015/2016 nasza szkoła bierze udział w projekcie badawczym  „System wartości w działaniu. Poszukiwanie dynamicznego modelu relacji między wartościami i zachowaniem w kontekście społecznym”. Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Uniwersytet w Zurychu. Uczniowie naszej szkoły wezmą udział w kilku spotkaniach badawczych, z których pierwsze odbyło się w październiku 2015, a ostatnie zaplanowane jest na koniec roku szkolnego 2017/2018.  Wyniki badań wskażą nam zależność pomiędzy kształtującą się osobowością dzieci, a ich zachowaniem i funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, co z pewnością pomoże nam w realizacji szkolnego Programu wychowawczego i Programu profilaktyki.

Program Czytamy razem

Kto czyta książki, żyje podwójnie (Umberto Eco).

 Czytamy Razem

Program pomocy dzieciom z dysleksją rozwojową

 

Program Czytamy Razem jest  opracowany przez prof. dr hab. Martę Bogdanowicz  honorową przewodniczącą Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Cele programu:

  • terapeutyczna pomoc dziecku z dysleksją w pokonywaniu trudności w czytaniu oraz przełamywaniu niechęci do czytania
  • charytatywna praca na rzecz dzieci z najbliższego środowiska dla ułatwienia im wejścia w kulturę żywego słowa, poprzez opanowanie umiejętności czytania

Program polega  na wspólnym, systematycznym i interaktywnym czytaniu z dzieckiem.

Skierowany jest do dzieci, które nie polubiły czytania, nauka sprawia im duże trudności oraz do dzieci ze specyficznymi problemami  w czytaniu i pisaniu (dysleksją rozwojową).

W ramach projektu wolontariusz spotyka się systematycznie na terenie szkoły, zawsze z tym samym uczniem, dwa razy w tygodniu i przez 30 minut czytają  teksty.  Wolontariuszami są nauczyciele naszej szkoły.

Dzięki czytaniu w ramach programu dziecko:

  • pokonuje trudności w czytaniu,
  • usprawnia funkcje istotne dla przebiegu czynności czytania,
  • poprawia umiejętności czytania w zakresie techniki, tempa i rozumienia tekstu w głośnym i cichym czytaniu,
  • wzbogaca słownictwo i podwyższa jakość wypowiedzi ustnych,
  • doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów i poleceń,
  • rozwija zainteresowanie książką, jako jedną z możliwości zagospodarowania czasu,
  • ćwiczy dykcję i uczy się rozumieć nowy tekst,
  • przezwycięża problemy związane z dysleksją,
  • lepiej koncentruje uwagę,
  • kształtuje swoją wyobraźnię,
  • zapamiętuje pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi,
  • nawiązuje więzi z wolontariuszem,
  • podnosi swoją samoocenę.

Dzięki pracy wolontariuszy w naszej szkole w roku szkolnym 2014/15 został przyznany tytuł SZKOŁA PRZYJAZNA UCZNIOM Z DYSLEKSJĄ nadany przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.

Koordynatorami projektu na terenie naszej szkoły są Agnieszka Ambroziak i Monika Lewkowicz

Cała szkoła czyta i rozmawia o integracji oraz akceptacji

Szkolna akcja „Cała szkoła czyta i rozmawia o integracji oraz akceptacji”

Program akcji:

Uczeń w szkole przebywa głównie po to, by nabyć wiedzę przedmiotową i umiejętności z tą wiedzą związane. Jednak nie jest to jedyny cel pracy nauczyciela w szkole. Nauczyciel jako wychowawca powinien wyzwalać inicjatywę dziecka, będąc jego przewodnikiem po świecie wartości. Program „Cała szkoła czyta…” to propozycja działań, które mają na celu przybliżenie wszystkim uczniom naszej szkoły zagadnienia integracji, zdobycie określonej wiedzy na ten temat, a przede wszystkim rozwijanie empatii i wrażliwości.  Uczniowie niepełnosprawni  dzięki akcjom takim jak ta mogą wzmocnić poczucie swojej wartości i więzi z kolegami, a tym samym łatwiej pokonywać trudności i stawiać czoło niepowodzeniom.

Wszystkim wiadomo, jaką rolę w wychowaniu i rozwoju człowieka już od najmłodszych lat odgrywa kontakt z książką. Rozwija ona przede wszystkim wrażliwość
i wpływa na rozwój intelektualny młodego słuchacza i czytelnika. Mając powyższe na uwadze, a jednocześnie dążąc do realizacji koncepcji pracy szkoły (propagowanie idei integracji) oraz priorytetów ministerialnych (upowszechnianie czytelnictwa) nauczyciele wspomagający oraz nauczyciele bibliotekarze realizują w roku szkolnym 2015/16 wspólnie program „Cała szkoła czyta i rozmawia o integracji oraz akceptacji”.

W bieżącym roku szkolnym kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” koordynowana będzie przez nauczycielki bibliotekarki – Alicję Drążewską i Danutę Gierczak, jednakże akcja ta przybierze szerszy wymiar. Czwartkowe spotkania czytelnicze (głośne czytanie) w bibliotece szkolnej o godzinie 16.00 będą kontynuowane.

 Cele i zadania akcji:
1. przybliżenie członkom społeczności szkolnej idei integracji;
2. rozwinięcie poczucia własnej wartości;
3. utożsamienie się ze swoją szkołą i lokalną społecznością;
4. integracja ze społecznością klasową i szkolną;
5. budzenie i rozwijanie potrzeb kulturalnych;
6. rozwijanie empatii i wrażliwości;

Zasięg: Szkoła podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 ul Leśnej Polanki wraz z budynkami przy ul. Aluzyjnej i Sprawnej.

Koordynatorzy: Agnieszka Warchala, Tomasz Dyk, Edyta Rakowska-Trześniak, Kalina Makowska, Izabela Kozłowska, Justyna Smorongowicz, Marzena Tokarska, Anita Drewnik, Agnieszka Grabara, Alicja Drążewska, Danuta Gierczak.

Współpraca: Agnieszka Łoń, Agata Komorowska, Sylwia Adamiuk, Wioleta Sabela, Marzena Kowalska, Kamila Kruszyńska.

Czas trwania: rok szkolny 2015/2016.

Formy i warunki realizacji:

W ciągu całego roku szkolnego – począwszy od 02.11.2015 r. codziennie, na każdej pierwszej przerwie śniadaniowej, tj. o godzinie 9.30 –  9.40 oraz 15.15 – 15.25 przez radiowęzeł w budynku szkoły przy ulicy Leśnej Polanki będzie czytany fragment literatury, której tematyka wiąże się z ideą integracji. W budynkach przy ul. Sprawnej oraz Aluzyjnej czytanie będzie odbywało się w ustalone dni w salach zajęciowych i w świetlicach szkolnych.

Ponadto planowane jest cykliczne przeprowadzanie pogadanek, gier i warsztatów o tematyce związanej z integracją.

Literatura:

  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel „Kosmita”.
  • Paola Viezzer „Jesteśmy wyjątkowi”.
  • Maria Molicka „Bajki terapeutyczne” cz I i II.
  • Eliza Piotrowska „Żółte kółka”.
  • Marta Wiśniewska „Sensoryczny Bruno”.
  • Charles A. Amenta „ Krzyś jest wyjątkowy”.
  • Krystian Głuszko „Podaj łapkę misiu”

Ogólnopolski Tydzień Bezpłatnych Konsultacji Zakres Integracji Sensorycznej

 Już po raz 4 przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej pod nazwą „Ogólnopolski Tydzień Bezpłatnych Konsultacji Zakres Integracji Sensorycznej”.  Zachęcamy rodziców do korzystania z konsultacji. Zapisy odbywają się drogą elektroniczną przez Librusa bądź  telefonicznie:

Agnieszka Łoń tel 608 087 410

Tomasz Dyk 516 491 000

tydzien_si

Klub Bezpiecznego Puchatka

 Szkoła nasza przystąpiła do drugiej edycji akcji Klub Bezpiecznego Puchatka!

 Jest  to program edukacyjny skierowany do pierwszoklasistów.  Uświadamia on uczniom, jak być bezpiecznym na drodze, w domu, w szkole oraz w czasie odpoczynku. Program jest tworzony z pomocą Biura Prewencji, Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji i Kuratorium Oświaty. Będzie on uzupełnieniem przeprowadzanych przez wychowawców lekcji o bezpieczeństwie uczniów.

Akcja Sprzątanie świata

 W dniu 18.09.2015 r. uczniowie klas I i II wzięli udział w akcji „Sprzątanie Świata”. Na kilka dni przed sprzątaniem, dzieci zostały wprowadzone w tematykę dbania o środowisko. Rozmawialiśmy o konieczności nie śmiecenia i nie niszczenia przyrody. Dzieci oglądały film o wykorzystaniu surowców wtórnych oraz bajki o konieczności dbania o środowisko, uczyły się segregowania śmieci, rysowały otoczenie w którym chciałyby mieszkać.

 Gdy nadszedł dzień sprzątania, dzieci pełne zapału, zaopatrzone w rękawiczki i worki ruszyły w teren. Grupy sprzątały okolice szkoły oraz boisko szkolne.

 Zbierane śmieci były segregowane, a następnie wyrzucone do pojemników na odpady. Akcja miała na celu rozbudzenie współodpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu. Dzieci uczestniczyły w sprzątaniu bardzo chętnie i z wielkim przejęciem.

Opracowała: Agnieszka Niemirska

Program Owoce w szkole

 Program Unii Europejskiej „Owoce w szkole” skierowany jest do uczniów klas I – III szkół podstawowych. Celem programu jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz propagowanie zdrowego odżywiania. Program ten został powołany do życia jako inicjatywa mająca na celu odwrócenie niekorzystnych tendencji dotyczących zwyczajów żywieniowych dzieci, a w szczególności niewystarczającego spożywania owoców i warzyw.

 Program Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce w szkole” powstał jako jedno z priorytetowych działań Komisji Europejskiej zmierzających do poprawy stanu zdrowia i sposobu odżywiania dzieci oraz redukcji ryzyka poważnych problemów zdrowotnych na późniejszym etapie życia. Został uruchomiony w Unii Europejskiej od roku szkolnego 2009/2010. Bierze w nim udział większość państw członkowskich UE, w tym również Polska. Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE (75%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (25%).

 W Unii Europejskiej nadwagę ma około 22 mln dzieci, a ponad 5 mln z nich cierpi na otyłość. Według przewidywań liczba ta każdego roku będzie rosnąć o kolejnych 400 tys. dzieci. Ważną rolę w zwalczaniu tego problemu może odegrać poprawa sposobu odżywiania, w szczególności spożywanie odpowiednich ilości owoców i warzyw. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca codzienne spożycie 400 gramów owoców i warzyw na osobę, jednakże większość Europejczyków nie osiąga tego celu, a tendencja zniżkowa jest szczególnie widoczna u młodych ludzi.

REALIZACJA PROGRAMU

 W tym roku udział w programie zadeklarowało 506 uczniów naszej szkoły. Szkoła korzysta z usług firmy AGMAR – dostawcy gotowych porcji owocowo-warzywnych. Są to: świeże owoce (jabłka, gruszki, borówki, truskawki), świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewka, kalarepka) oraz soki owocowe oraz owocowo – warzywne.

  1. Porcje owocowo-warzywne dostarczane są do szkoły 2 razy w tygodniu:
    w poniedziałki i środy. Każdy uczeń, za zgodą rodziców / prawnych opiekunów, może je  spożywać w czasie przerwy śniadaniowej lub podwieczorkowej, w godzinach:
  • przerwa śniadaniowa – godz. 9.35 – 9.50
  • przerwa podwieczorkowa – godz. 15.15 – 15.30
  1. Uczniowie spożywając śniadanie lub podwieczorek w obecności nauczyciela, w sali,
    w której skończyli lekcję, mają możliwość zjedzenia porcji owocowo-warzywnej.
  1. Porcje dostarczane są do sal lekcyjnych przez pracownika szkoły.
  2. Nauczyciele wychowania fizycznego, którzy mają lekcję w czasie trwania przerwy śniadaniowej lub podwieczorkowej przechodzą z uczniami do stołówki szkolnej i tam nadzorują spokojne spożywanie posiłku, postępując wg wskazówek zawartych wyżej.
  3. W przypadku, gdy nauczyciel podczas przerwy śniadaniowej / podwieczorkowej ma ustalony dyżur, po zakończeniu posiłku przez uczniów wychodzi z sali, zamyka ją i realizuje go w ustalonym miejscu.

Program Szklanka mleka

 Program „Szklanka mleka” skierowany jest do uczniów klas I – VI szkół podstawowych. Głównym jego celem jest promowanie zdrowego odżywiania poprzez zachęcenie dzieci do spożywania mleka oraz kształtowanie trwałego nawyku konsumpcji produktów mlecznych. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii. Dzięki programowi 2,4 mln dzieci uczęszczających do ok. 14,5 tys. placówek oświatowych ma możliwość spożywania mleka i przetworów mlecznych bezpłatnie. Dotychczas polskie dzieci wypiły już ponad 1 miliard 300 milionów szklanek mleka. Program jest finansowany z następujących źródeł: dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych, dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych.

Rada Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka przypomina, że w piramidzie zdrowego żywienia oraz w Złotej Karcie Prawidłowego Żywienia zaleca się codzienne spożywanie co najmniej 2 pełnych szklanek mleka. Zaleca się nie tylko picie mleka na śniadanie, ale także spożywanie go w ciągu dnia, aby zaspokoić pragnienie. Musimy pamiętać i zachęcać dzieci do spożywania mleka i jego przetworów gdyż jest ono:

  • jednym z najbardziej wszechstronnych produktów pod względem wartości odżywczych,
  • niezbędnym i najbardziej wartościowym składnikiem codziennej diety człowieka,
  • najlepszym i najtańszym źródłem wapnia.

REALIZACJA PROGRAMU

W ramach programu w bieżącym roku szkolnym 1022 zadeklarowanych uczniów pije bezpłatnie mleko bez dodatków smakowych.  Mleko dostarczane jest w higienicznie zamkniętych kartonikach 0,25 l. przez firmę AGMAR.

  1. Mleko dostarczane jest do szkoły 2 razy w tygodniu: we wtorki i czwartki. Każdy uczeń, za zgodą rodziców / prawnych opiekunów, może bezpłatnie spożywać mleko na terenie szkoły w czasie przerwy śniadaniowej lub podwieczorkowej, w godzinach:
  • przerwa śniadaniowa – godz. 9.35 – 9.50
  • przerwa podwieczorkowa – godz. 15.15 – 15.30
  1. Uczniowie spożywając śniadanie lub podwieczorek w obecności nauczyciela, w sali, w której skończyli lekcję, mają możliwość wypicia mleka z kartonika.
  1. Mleko dostarczane jest do sal lekcyjnych przez pracownika szkoły.
  2. Ze względów bezpieczeństwa uczeń nie może opuścić sali z niedopitym bądź pełnym kartonikiem mleka.
  3. Po skończonym śniadaniu dyżurny zbiera puste kartoniki i wyrzuca je do dużego kosza na korytarzu, bądź przekazuje pani woźnej.
  4. Nauczyciele wychowania fizycznego, którzy mają lekcję w czasie trwania przerwy śniadaniowej lub podwieczorkowej przechodzą z uczniami do stołówki szkolnej i tam nadzorują spokojne spożywanie posiłku, postępując wg wskazówek zawartych wyżej.
  5. Niewykorzystane kartoniki mleka nauczyciele przekazują do pokoju nauczycielskiego.
  6. W przypadku, gdy nauczyciel podczas przerwy śniadaniowej / podwieczorkowej ma ustalony dyżur, po zakończeniu posiłku przez uczniów wychodzi z sali, zamyka ją i realizuje go w ustalonym miejscu.